09124771111-09353394444 علیرضا امیری

09126090256 حسین یحیوی

مراحل کراس استافینگ چیست؟

مراحل کراس استافینگ چیست؟

Rate this post

مراحل کراس استافینگ چیست؟ کلمه استافینگ (Stuffing) در اصطلاحات گمرکی به معنی بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی در کانتینرهای بار می باشد.  اولین مرحله در کراس استافینگ ارائه نامه کشتیرانی به محوطه نگهداری کانتینر می باشد. در اولین مرحله نماینده ی صاحب کالا باید نامه کشتیرانی را به محوطه نگهداری کانتینر نشان دهد. که در این مقاله، اطلاعاتی از جزئیات کانتینر و محتوای آن بیان شده است.

معنای واژه کراس استافینگ چیست؟

کراس استافینگ از ترکیب دو واژه کراس (Cross) و استاف (Stuff) تشکیل شده که به معنای پر کردن است و در شرایط خاصی در حمل‌ و نقل استفاده می‌شود.

کراس استافینگ چیست؟

استافینگ (Stuffing) به معنی بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی در کانتینرهای بار گفته می شود. اما کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی به معنی این است که کشتی برای رسیدن به کشور مقصد نیاز است تا یک بار در بین راه در بندر سومی توقف کند و بار خود را از کانتینرهای اولیه خارج نماید و در یک کانتینر جدید بارگیری را انجام دهد و بعد از این کار کشتی دوباره به سمت مقصد حرکت کند.

به بیان دیگر به غیر از بندر ابتدایی و انتهایی، یک بندر دیگری هم وجود دارد که توقف در آنجا صورت می گیرد و بار از یک کانتینر به کانتینر دیگری منتقل می‌شود.

علت کاربرد روش کراش استافینگ در ایران

کراش استافینگ در ایران بسیار کاربردی است زیرا به خاطر تحریم‌ها، تجار و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از طریق کشورهایی مانند امارات بسیاری از اقلام را وارد کشور کنند. البته در عملیات کراس استافینگ باید کلیه مدارک همچون بارنامه، گواهی مبدا، پکینگ لیست و … به کشور واسطه ارائه شوند تا همه چیز بررسی شود و مجوز کراس استاف نیز صادر گردد.

مراحل کراس استافینگ

 

مراحل کراس استافینگ

مراحل کراس استافینگ چیست؟ یک فرآیند پیچیده است که شامل چندین مرحله متوالی است. ابتدا، مدارک مربوط به کالاها جمع‌آوری و آماده می‌شوند، این مدارک شامل فاکتورها، بارنامه‌ها، و سند‌های دیگر است. سپس، مراحل معافیت و اخذ مجوزهای لازم برای کالاها انجام می‌شود. بعد از آن، مدارک و اطلاعات مربوط به کالاها توسط مقامات گمرکی بررسی و تایید می‌شوند.

سپس، کالاها از سوی مقامات گمرکی بررسی شده و مراحل گمرکی از جمله واردات، صادرات، ترانزیت و… انجام می‌شود. در نهایت، کالاها از محل بارگیری به مقصد نهایی تحویل داده می‌شوند. این مراحل نیازمند هماهنگی دقیق بین اطلاعات گمرکی و حمل و نقل است تا به طور صحیح انجام شوند و هر گونه مشکلی در مسیر را به حداقل برسانند. در زیر به طور خلاصه مراحل را توضیح می دهیم:

تحویل لیست رسوب کانتینر به واحد عملیات:

نماینده صاحب کالا باید لیست کانتینرهایی که به روش کراس استافینگ برای آن‌ها انجام گیرد به واحد عملیات تحویل دهد.

ثبت کردت در سیستم اسنادی و پذیرش:

کانتینرها باید در سیستم‌های اسنادی ثبت شده و تدابیر مالی و همین طور مدارک مورد نیاز برای پذیرش آن‌ها انجام شود.

مراجعه بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینر خالی:

در این مرحله، بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینر خالی مراجعه کرده و کانتینرها را برای انتقال از محوطه نگهداری به ترمینال آماده می‌کنند.

ثبت کانتینرهای ورودی به سیستم:

کانتینرهایی که به ترمینال وارد شده‌اند باید در سیستم ثبت شوند تا به ترتیب اقدامات بعدی صورت گیرد.

چیدمان بار درون کانتینر:

بارهای مورد نظر داخل کانتینر قرار داده و بسته‌بندی می‌شوند.

چک کردن بار بعد از تأیید کردن نماینده صاحب کالا، پلمپ محوطه و پلمپ کشتیرانی:

بعد از اینکه بار داخل کانتینر گذاشته شد، نماینده صاحب کالا بار را چک کرده و محوطه و کانتینر را بعد از تائید پلمپ کرده که نشان از تمامیت بار دارد.

مراجعه کردن به پورت اپراتور و گذاشتن کانتینر در لیست کشتی ها:

کانتینرها به پورت اپراتور منتقل شده و برای بارگیری و تخلیه کردن در لیست کشتی ثبت می‌شوند.

هماهنگی و تحویل دادن کانتینر به پورت اپراتور و گرفتن رسید با مهر:

بعد از اینکه کانتینر در لیست کشتی قرارگرفت، با پورت اپراتور برای خارج کردن و بارگیری کردن کانتینرها هماهنگی های لازم انجام می‌شود و بعد از این ، رسیدی با مهر دریافت می‌شود .

مراحل کراس استافینگ توسط واحدهای مختلف در صنعت حمل‌ونقل و تجارت بین‌المللی طی می‌شود تا کانتینرها بتوانند با ایمنی و به ترتیب به مقصد خود برسند.

یکی از شیوه‌های حمل بار روش کراش استافینگ :

یکی از مهم‌ترین شیوه های حمل بار به تمام نقاط دنیا مثل حمل بار به اروپا، آمریکا، به صوررت حمل دریایی است و بازرگانان بسیاری وجود دارد که برای واردات و صادرات کالاها از کشتی‌های باری استفاده می‌ کنند اما حمل و نقل دریایی شرایط و شکل‌های متفاوتی دارد که با توجه به نوع بار و سایر عوامل تغییر می‌کند.

روش کراس استافینگ (Cross Stuffing) یکی از روش‌های حمل بار کانتینری می باشد که در هنگام دور زدن تحریم‌ها کاربرد دارد و کالاهایی که به خاطر محدودیت‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد کشور به طور مثال ایران شوند و یا شرکتهای حمل‌ و نقل نمی‌تواند در بندرهای ایران و از طریق خطوط کشتیرانی خدمات لازم را ارائه دهند.

چه کالاهایی نیاز به کراس استافینگ دارند؟

کراس استافینگ برای صادر کردن کالاهای تحریم شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. و اگر راه مستقیمی برای حمل کالا نباشد از این روش استفاده می‌شود. محصولاتی که به عنوان کالای ممنوعه شناخته شده اند و نیاز به شرایط ویژه ای برای حمل و نقل دارند، با روش کراس استاف انتقال می‌یابند.

بعضی از این کالاها به علت محدودیت‌های حمل و نقل نمی‌توانند به صورت مستقیم از یک بندر به بندر دیگر انتقال یابند، با روش کراس استافینگ منتقل می‌شوند. کالاهایی که نیاز به طی کردن مراحل کراس استافینگ دارند کالاهایی هستند که به علت تحریم‌ها، فروشنده نمی‌تواند آن‌ها را مستقیما به ایران ارسال کند. و یا اینکه خطوط کشتیرانی، نمی توانند این کالاها را به طور مستقیم به بنادر ایران ارسال کنند.

استفاده از روش کراس استاف برای دور زدن تحریم ها چگونه است ؟

کراس استافینگ یک روش کاربردی برای کشورهایی است که تحت تحریم هستند. کانتینرها و کشتی‌هایی که در صنعت حمل و نقل کالا فعالیت دارند همگی یک کد دارند که این کد مخصوص بوده و در واقع تعیین کننده هویت کشتی و بار است.

بعضی از کشورها به دلیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، به کشتی‌های کشورهای تحریم شده، اجازه ورود به بندرهای خود را نمی دهند. در این مواقع تجار از روش کراس استافینگ برای واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز کشور خود استفاده می‌کنند.

در روش کراس استافینگ برای دور زدن تحریم‌ها، به یک کشور ثالث نیاز است که محدودیت‌های خاصی نداشته باشد. کشور ثالث باید این اجازه را بدهد که کشتی وارد بندر شود. کشورهایی که تحریم شودند باید محموله را به کشور ثالث منتقل کرده و با استفاده از روش کراس استافینگ، در کشتی جدید بارگیری را انجام نمایند.

در این روش کشورهای مقصد هیچ اطلاعی از مبدأ واقعی محموله ندارند. در کراس استافینگ مشتری کالا خود را به وسیله ی کشور ثالث سفارش می‌دهد. بعد کشتی‌ها محموله را از این کشور تحویل می گیرند و به یک کشور دیگر می‌فرستند. سپس کالا از این کشور میانی به کشور مقصد فرستاده می‌شود.

کاربردهای کراس استاف

کاربردهای کراس استاف

در زمان های قدیم به علت بزرگ بودن حجم کشتی ها، پهلو گرفتن کشتی ها در بندرهای بعضی از کشورها غیر ممکن بود. از روش Cross stuffing برای شکستن محموله ها و کالاها به بارها با اندازه ی کوچک و قرار دادن آن بارها در کشتی های کوچک استفاده می‌شد.

از روش کراس استافینگ برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به علت تحریم، نمی‌توانند وارد کشور مقصد شوند و یا شرکت حمل و نقل امکان سرویس دهی و حمل مستقیم کالا به بنادر آن کشور را نداشته باشد.

دلایل انجام دادن کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی

هر روش حمل و نقلی برای انجام واردات و صادرات به بررسی شرایط خاص نیازمند است. برای انجام دادن مراحل انتقال کالا نیاز است که مسائل مورد بررسی قرار گیرد، تا باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان و جلوگیری از هزینه های اضافی نشود. استفاده از کراس استاف در بعضی موارد ضروری است. در غیر اینصورت استفاده از این روش در موارد غیرضروری توصیه نمی‌شود.

مزایای مراحل کراس استافینگ چیست؟

در کراس استاف نیازی به انبار شدن کالا نیست ، زیرا بار از یک کانتینر خارج و وارد کانتینر دیگری می‌شود.

استفاده از روش کراس استافینگ باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل نیز می‌شود. زیرا بدون اینکه نیاز به انتقال کامل کانتینر باشد، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کاهش می‌یابد.

کراس استافینگ  زمان تحویل کالا به مقصد نهایی را کاهش می دهد.

معایب مراحل کراس استافینگ چیست؟

انجام کراس استافینگ نیاز به مدیریت دقیق وارد کننده و صادر کننده دارد. همین موضوع ممکن است باعث کاهش کنترل و مدیریت مفید و اثر بخش بار شود.

در فرایند کراس استاف، احتمال اینکه خطا و ایرادی در مورد بارگیری و همین طور جا به جایی کالا وجود دارد که باعث آسیب‌ها و زیان‌های مالی می شود.

جابجایی کانتینرها درکراس استافینگ می‌تواند بر کیفیت کالاها تأثیرداشته باشد، به خصوص اگر بار با دقت جابه‌جا نشود.

آیا در کراس استافینگ، محموله ما آسیب می­بیند؟

در هنگام انجام دادن عملیات در روش کراس استافینگ، دقت در حفظ سلامت محموله امری مهم است. زیرا با کوچکترین اشتباه ممکن است خسارات سنگینی به کالا وارد شود. بنابراین باید توجه کرد قبل از شروع حمل کراس استافینگ، راجع به شرکتی که اجرای آن را بر عهده دارد تحقیقات لازم انجام شود و از معتبر بودن آنها مطمئن شوید.

تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ چیست؟

در ترانشیپ کالا، کانتینر بدون اینکه تخلیه و بارگیری شود، تنها از یک کشتی به کشتی کوچک‌تر منتقل می‌شود؛ اما در کراس استافینگ، محتوای یک کانتینر را به کانتینر دیگر منتقل می‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد مراحل کراس استافینگ چیست؟ صحبت کردیم که در زمینه‌ی گمرکی فرآیندی است که برای انتقال کانتینرها از مبدا به مقصد به کار می‌رود. این فرآیند شامل مراحلی از جمع‌آوری و ثبت مدارک مربوطه، آماده‌سازی کانتینرها، بارگیری و بسته‌بندی کالاها، و تایید توسط نماینده صاحب کالا می‌شود.

سپس، کانتینرها به مقصد نهایی منتقل شده و در لیست کشتی‌ها ثبت می‌شوند. این فرآیند نیازمند هماهنگی دقیق بین اطلاعاتی، گمرکی، حمل و نقل، و افراد مختلف است تا به طور صحیح و بدون مشکل انجام شود و کانتینرها به مقصد نهایی خود برسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *