09124771111-09353394444 علیرضا امیری

09126090256 حسین یحیوی

گواهی مبداء چیست ؟

گواهی مبداء چیست ؟

Rate this post

گواهی مبداء چیست ؟ سندی است که نشان دهنده محل ساخت کالا می باشد که توسط اتاق بازرگانی کشوری که محصول در آن تولید شده تنظیم می‌شود و طبق فرمی که اتاق بازرگانی بین المللی ارائه داده است صادر می گردد.

گواهی مبدا در صادرات چه اهمیتی دارد؟

زمانی که واردات و صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگر انجام می گیرد، سندی به نام گواهی مبدا دارای اهمیت بسیاری می باشد. کشور وارد کننده کالا به دریافت گواهی مبدا اهمیت می دهد. این گواهی توسط مراجع ذیصلاح کشور تایید می شود و آن کالا متعلق به آن کشور است .

اما صادر کننده گواهی مبدا چه کسی و چه سازمانی می باشد؟ قبلا مبدا کالا را کشور سازنده کالا می دانستند،  ولی امروزه با بهبود پیدا کردن قوانین تجارت جهانی و قوانین تعیین مبدا کالا، مبدا را بر اساس تغییرات مراحل تکمیل کالا و مشخصات تعرفه بندی و کد سیستم تعیین می کنند.

"انواع

انواع گواهی مبداء چیست ؟

این سند به دو صورت ترجیحی و غیرترجیحی صادر می شود :

گواهی مبداء ترجیحی

این گواهی نامه به گواهی فرم A گفته می‌شود. در بعضی از کشورهای توسعه یافته برای کمک به اقتصاد کشورهای در حال توسعه تخفیف‌های تعرفه‌ای در نظر می گیرند در این شرایط از گواهی مبدا ترجیحی استفاده می‌شود.

گواهی مبداء غیر ترجیحی

این نوع از گواهینامه مبدا نشان دهنده کشور تولید‌کننده کالا می باشد و اطلاعات گوناگونی مثل مشخصات گیرنده کالا، مشخصات فرستنده، وزن خالص و ناخالص، نوع بسته بندی و غیره گفته  می‌شود.

انواع گواهی مبداء در ایران چیست؟

گواهی GSP که از آن برای صادرات به کشورهایی مثل قرقیزستان، ترکیه، ژاپن، قزاقستان، اقیانوسیه، کشورهای امریکایی، کشورهای اروپایی به استثنای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا صادر می‌گردد.

فرم CERTIFICATE OF ORIGIN یکی از انواع این گواهینامه در ایران است که هنگام صادرات به کشورهای افریقایی یا صادرات به قاره آسیا استفاده می‌شود.

فرم CSTP برای صادرات به کشورهایی استفاده می شود که با ایران برای صادرات کالاهایی خاص توافق نامه دارند.

گواهی مبداء در تجارت بین الملل چیست؟

گواهی مبدأ که با نام Certificate of origin نیز شناخته می‌شود، یکی از اسناد بازرگانی مهم در تجارت بین‌الملل است که اتاق بازرگانی (ICC) آن را صادر می‌کند. این سند نشان می‌دهد که محصول در چه کشوری تولید شده و وارد‌کننده اطمینان پیدا می‌کند که کشور تولیدکننده اعتبار و کیفیت لازم را برای تولید کالای مورد نظر دارد.

اتاق بازرگانی مسئولیتی برای صدور گواهی مبدا ندارد و خود تاجر باید براساس شرایط موجود اقدام به دریافت کند.

درخواست صدور گواهی مبداء را چگونه باید ثبت کرد؟

برای صادر کردن این سند افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، وارد سامانه گواهی مبدا شوند. این سامانه سیستمی برای ثبت درخواست صدور گواهی مبداء است. از طریق این سامانه کارهای مربوط به صدور این گواهینامه را می توان مدیریت کرد.

و برای صادر کردن این گواهی نامه می‌توانید به صورت حضوری با همراه داشتن مدارک لازم، به اتاق بازرگانی مراجعه کنید و درخواست خود را برای صدور این گواهی نامه ثبت کنید .

مرجع صدور گواهی مبداء چه سازمانی است؟

صادر کردن این گواهینامه ها توسط اتاق‌های بازرگانی هر کشور صورت می‌گیرد. در ایران اتاق بازرگانی و صنایع و معادن وظیفه صدور این گواهی را عهده‌دار است؛ در مناطق آزاد سازمان‌های مناطق آزاد ان را صادر می‌کنند و همین طور صدور این گواهی نامه در مناطق ویژه اقتصادی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی می باشد .

"</p

چه مدارکی برای صدور گواهی مبداء نیاز است؟

  • تصویر پروانه گمرکی
  • تصویر بارنامه حمل
  • فیش بانکی هزینه صدور این گواهی
  • فرم گواهی مبداء تایپ‌شده به زبان انگلیسی
  • فیش بانکی پرداخت هزینه صدور گواهی مبداء
  • ارائه لیست عدل بندی در صورت بیشتر کالاها
  • استعلام اعتبار کارت بازرگانی
  • معرفی نامه برای دریافت و درخواست گواهی مبداء
  • اطلاعات مندرج در گواهی مبدا
  • در این گواهینامه اطلاعات گوناگونی درج می‌شود، این اطلاعات عبارتند از:
  • شماره و تاریخ فاکتور فروش
  • وزن خالص و ناخالص
  • نوع بسته بندی
  • مشخصات کالا مطابق با پروانه گمرکی و بارنامه حمل
  • مشخصات وسیله حمل مطابق با بارنامه حمل
  • مشخصات کشور سازنده مطابق با گواهی مبدأ کشور سازنده
  • مشخصات گیرنده کالا مطابق با بارنامه حمل
  • مطابقت داشتن بارنامه حمل کالا با مشخصات فرستنده یا صادر‌کننده

تاریخچه گواهی مبداء چیست ؟

سال های زیادی است که برای کالاهای صادراتی گواهی مبدا صادر می شود. از سال 1923 میلادی موقع تشکیل کنوانسیون بین المللی ژنو به همراه تأیید دیگر اسناد صادراتی با تدوین مقررات تسهیل تشریفات گمرکی روی کار آمد.

از این تاریخ دولت ها برای صادر کردن این سند در قلمرو ملی تحت حاکمیت خود، اقدام به تشکیل سازمان های مناسبی نمودند.

تشخیص ضرورت صدور گواهی مبداء

برخلاف تصور بر عهده اتاق بازرگانی نیست. این کار توسط واردکننده کالا انجام می شود و به نوع کالا و شرایط نیز بستگی دارد .

اهمیت گواهی مبداء از نظر خریدار

زمانی که خریدار با فروشنده در زمینه واردات و صادرات با هم فاصله داشته باشند، گواهی مبدا خیال او را از بابت کیفیت و اعتبار محصول آسوده می کند. چرا که این سند تعیین کننده اعتبار محل ساخت کالاست است. از طرفی دیگر گواهی مبداء یک گواهی تنظیم شده طبق اصول خاص خود می باشد و صدور آن از طرف اشخاص مربوطه صورت می گیرد و به همین دلیل می توان به اعتبار آن مطمئن بود .

اهمیت گواهی مبدا از نظر مقامات کشورهای مقصد

مقاماتی مثل بانک ها، وزارت خانه های کشاورزی، صنعتی، دانشگاهی، بهداری و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی این امکان را دارند تا در مورد مبدا مورد نظر درخواست ارائه گواهی مبداء بدهند. این گواهی مبدا برای گمرک، وزارت خانه های صنعتی و بانک ها با پر اهمیت است.

نحوه دریافت حضوری گواهی مبدا چیست؟

جهت دریافت گواهی مبدا به سراغ سازمان هایی باید رفت که در زمینه صدور این اسناد فعالیت دارند. در مناطق آزاد، این مسئولیت بر عهده ی خود منطقه آزاد می باشد و در موارد دیگر باید به اتاق بازرگانی صنایع و معادن مراجعه کرد.

در صورت گم شدن گواهی باید اقدام به تنظیم نامه ای جهت اعلام مفقودی نمایید تا تشریفات لازم جهت صادر کردن گواهی جدید انجام گیرد .این کار از طریق سایت صدور گواهی مبدا هم برای شما فراهم شده است .

"</p

مراحل دریافت گواهی مبداء چیست؟

سال 1923 بعد از تشکیل کنوانسیون بین المللی ژنو، برای آسان شدن تشریفات گمرک به دولت ها مجوز داده شد تا سازمان ها و مراکزی را برای صدور گواهی مبدا بوجود آورند .

این سازمان در صادر کردن گواهی مبداء خدمات دیگری مانند تایید امضاء اسناد تجاری مانند فاکتور، پیش فاکتور، لیست بسته بندی، گواهی بهداشت، گواهی نباتی، گواهی بازرسی یا هر سند تجاری که نیاز به تایید امضاء توسط اتاق بازرگانی را دارد انجام می دهند.

گواهی مبدا را از طریق سایت صدور این گواهی می توان تهیه کرد. صادر کردن این گواهی در سایت بازرگانی هوشمند در نظر گرفته شده و بعد از ورود به سایت مورد نظر با استفاده از مشخصات کارت بازرگانی خود وارد حساب کاربری شوید. و بعد از پرکردن بخش های مربوطه وارد صفحه‌ای می شوید که دارای بخش گواهی مبداء می باشد. در این مرحله شماره اظهارنامه صادراتی خود را وارد کرده و در مرحله پر کردن فرم های ثبت اظهارنامه، مشخصات اظهارنامه وارد می شود. و اطلاعات کارت بازرگانی مشاهده می شود و حتما باید با شماره همراه فرد درخواست کننده نوشته شود.

در مرحله بعد اطلاعات به صورت لاتین وارد شود و بعد از تکمیل مشخصات حمل و نقل نوبت به پر کردن مشخصات کالا می رسد. کالای مورد نظرتان را از لیست انتخاب کرده و مدارک را در سامانه بارگذاری کنید. مدارک لازم برای تنظیم گواهی مبدا شامل، کپی پروانه گمرک، کپی بارنامه، کپی کارت بازرگانی، فرم گواهی مبدا و فیش بانکی هزینه صدور گواهی مبداء است. در مرحله نهایی، اطلاعات گواهی مبدا که قرار است چاپ شود، نمایش داده می شود.

مسئول صدور گواهی مبداء در ایران کیست؟

صادر کردن این گواهی بر عهده این سه نهاد می باشد :

  • اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن
  • سازمان بنادر و دریانوردی/ مناطق ویژه اقتصادی
  • سازمان مناطق آزاد

اهمیت گواهی مبداء چیست ؟

گواهی مبدأ سندی است که برای هر محموله صادراتی یا وارداتی به این دلایل ضروری است:

به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا نرخ عوارض را مشخص کنند.

همچنین کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا می‌توانند به صورت قانونی کالاهای خاصی را وارد یا صادر کنند.

به مدیریت صادرات و واردات کمک می‌کند.

برای گزارش‌های آماری مفید است.

برای بازاریابی محصول کمک می‌کند تا الزامات لازم برآورده شود.

به تمایز محصول از سایر محصولات مشابه کمک می‌کند.

کمک می‌کند تا فرایندهای گمرکی به‌راحتی پیش برود.

"اهمیت

نتیجه گیری

گواهی مبدا نقش بسیار مهمی در تسهیل تجارت بین‌المللی دارد. با ارائه این گواهی، اطلاعات مربوط به کشوری که کالا تولید شده است، به خریداران و مقامات گمرکی ارائه می‌شود، که این امر به حفظ اعتماد و افزایش شفافیت در معاملات تجاری کمک می‌کند.

همچنین، با ارائه گواهی مبدا، تولیدکنندگان می‌توانند از مزایای تجاری مختلفی مانند تسهیلات گمرکی، تخفیفات مالیاتی و قراردادهای تجاری بین‌المللی بهره‌مند شوند. در نتیجه، اهمیت گواهی مبدا به عنوان یک ابزار کلیدی در تحرکات تجاری جهانی رو به روز بیشتر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *