09124771111-09353394444 علیرضا امیری

09126090256 حسین یحیوی

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی چیست؟

Rate this post

پته گمرکی چیست؟ پته گمرکی به مجوزی برای خروج کالای مسافر گفته می شود. در واقع حمل و ارسال کالای مسافران تا سقف معین به کشور مقصد مورد نظر است. برای کالاهای مسافری با سقف مالی مشخص شده بارنامه ای به عنوان خروج کالا از گمرک صادر می گردد. این نوع ترخیص سندی برای خروج کالا از گمرک بدون ثبت کردن سفارش است.

زمانی که کالاهای وارداتی که از نظر تعداد و ارزش کالای تجاری نباشند. فقط جهت مصرف در کارگاه های تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی وارد کشور شود می توان به عنوان پته نیز ترخیص کرد. به طور خلاصه در جواب این سوال که پته گمرکی چیست؟ می توان گفت که یکی از سریعترین روش های ترخیص کالا در گمرک این روش می گویند.

چه کالاهایی پته گمرکی می شوند؟

اگر که کالاهایی که وارد گمرک می شود از نظر تعداد، ارزش، حجم و وزن جنبه تجاری پیدا نکنند و به عنوان نمونه وارد کشور شده باشند، این امکان وجود دارد تا به عنوان پته­ ی گمرکی نیز ترخیص گردند. ترخیص کردن از گمرک برای کالاهای مسافری که سقف مالی مشخصی دارند، سندی برای خارج شدن کالا از گمرک صادر می گردد که همان پته گفته می شود.

کالاهایی که از نظر قیمت و تعداد جنبه ی  تجاری نداشته باشند و برای استفاده شدن در واحدهای تولیدی وارد کشور شده باشند با تشخیص سازمان گمرک و همین طور با گرفتن مجوزهای ضروری اجازه ترخیص برای پته ی غیر تجاری آنها صادر می گردد. اما دستمزد محل ورودی این کالاها باید پرداخت شود. این کالاها اگر که در گمرک غیرتجاری تشخیص داده شوند ضرورتی به اظهارنامه گمرکی و کارت بازرگانی نیز ندارند.

برای کالاهای وارداتی با ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ دلار، برای افراد عادی(به دو شرط: ۱-ممنوع نبودن و ۲-تجاری نبودن) و برای شرکت های تولیدی و یا دانش بنیان تا سقف ۲۰۰۰ دلار امکان ترخیص کردن کالا بدون داشتن کارت بازرگانی نیز وجود دارد. و با دستور معاون فنی گمرک و رئیس سرویس در صورت ضرورت، اقدام به صادر کردن پته مسافری برای ترخیص کالا از گمرک می کنند.

پته گمرکی چیست؟

ارزش و حجم کالا برای صادر کردن پته گمرکی

سقف ارزشی برای پته گمرکی اختصاص ندارد، زیرا پته پروانه گمرکی است که با اظهارنامه ادغام و به اطلاعاتی مختصرتر از اظهارنامه نیاز دارد. بند ب ماده ۴۰ قانون امور گمرکی گفته شده که، کالای مسافری، هدایا و سوغات و همچنین نمونه های تجاری به تشخیص گمرک با صدور پته ترخیص می شوند.

این طور می توان گفت که، سقف ارزش قابل صدور پته به گمرک واگذار شده و بستگی به زمان و تشخیص گمرکات دارد.

نحوه ی ثبت پته گمرکی

حال که جواب سوال پته گمرکی چیست؟ را متوجه شدید باید باید بگویم نحوه ی ثبت پته در سال های گذشته به صورت دستی نوشته می شود و نیازی به اظهار کردن کالا نبود. اما با توجه به ابلاغ بخشنامه جدید، معاونان فنی گمرک موظف هستند که در صورت تایید پته مسافری و  غیر تجاری بودن کالا، آن را در سامانه گمرکی به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

پته شامل چه اطلاعاتی است ؟

پته شامل اطلاعاتی مانند نوع کالا و ارزش تجاری کالا و مجوز خروج آن از گمرک می باشد که انواع آن در سایت‌های مختلف قابل مشاهده است . از آنجایی که واردات و صادرات کالا از حساس‌ترین کار ها برای تجار و بازرگانان بوده است؛

انجام تشریفات و مراحل ترخیص کالا از گمرک در کوتاه‌ترین زمان بدون نیاز به دریافت مجوز و پرداخت مالیات می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند؛ به همین دلیل استفاده از پته گمرکی بهترین گزینه برای خروج سریع بار از گمرک می باشد.

مزایای ترخیص کالا با پته

در پته، امکان ترخیص سریعتر کالا از گمرک وجود دارد و نسبت به برگه سبز، دارای دردسر کمتری است. همچنین، اگر کالا به عنوان غیرتجاری شناسایی شود، می‌توانید مراحل لازم را انجام داده و با دریافت مجوز خروج، محموله خود را از گمرک آزاد کنید.

در بسیاری از فرآیندهای گمرکی، پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود، استعلام پته نیز یکی از مواردی است که به طور آنلاین انجام می‌شود. در این شرایط، صاحب کالا می‌تواند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان، استعلام پته گمرکی را به دست آورد؛ کافیست اطلاعات مورد نیاز را در سامانه وارد و ثبت کند.

همچنین بخوانید | فریت بار به کانادا

مراحل دریافت پته گمرکی چگونه است؟

تاجران و یا نمایندگان حقوقی آن ها که انجام فرایند ترخیص کالا از گمرک را بر عهده دارند، زمانی که نیاز به دریافت پته گمرکی داشته باشند، باید به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنند.

در گذشته افراد باید برای گرفتن این سند باید به صورت حضوری به سازمان مربوطه مراجعه می کردند، اما امروزه به علت افزایش پیدا کردن حجم محموله های تجاری و وارداتی به کشور و صرفه جویی در زمان افراد برای گرفتن این سند باید به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنند و این سند را به صورت الکترونیکی دریافت نمایند.

مراحل دریافت پته گمرکی چگونه است؟

ردیف ۴۹ برگ سبز گمرکی چیست؟

در محاسبه حقوق و عوارض گمرکی باکس ۴۹ برگ سبز گمرکی شامل تخفیفات بخشودگی، معافیت می باشد.

تشریفات گمرکی پته چیست؟

برای ترخیص کردن کالاها از گمرک احتیاج به انجام بعضی کار های اولیه است که به این امور تشریفات گمرکی گفته می شود .

نمونه پته گمرکی چیست؟

دریافت شماره پته برای پیگیری امور مربوط به ثبت آن لازم است و با دریافت کردن این شماره، ثبت پته گمرکی سریع‌تر خواهد شد. این شیوه یکی از بهترین روش‌ها برای خروج کالا از گمرک می باشد و  در کمترین زمان تشریفات گمرکی را می توان انجام داد.

تفاوت بین پته گمرکی و برگه سبز گمرکی در چیست؟

در گمرک دو نوع سند ترخیص وجود دارد: یکی برگه سبز و دیگری پته گمرکی گفته می شود.

برگه سبز: مجوز ورود گمرکی کالای تجاری به گمرک ایران می باشد .

پته گمرکی: مجوز ترخیص گمرکی برای کالای غیر تجاری می باشد.

تفاوت بین این دو در این است که برای ترخیص کردن کالا از طریق پته، لزومی به تنظیم کردن اظهار نامه و ثبت کردن سفارش وجود ندارد . در صورتی که برای ترخیص کردن کالا از طریق برگ سبز به اظهارنامه گمرکی احتیاج است. ، پته جزو سریع ترین روش ها برای ترخیص کالا از گمرک محسوب می شود.

تخلف در روند پته

با توجه به اینکه در سال های گذشته در ترخیص پته گمرکی غیرتجاری در روش حمل و نقل هوایی تخلفات بسیاری صورت می گرفت و این تخلفات، به علت ثبت نشدن اطلاعات درست کالا بوده که در حال حاضر در فرایند بازرسی کالا و ترخیص پته های گمرکی سخت گیری های زیادی انجام می گیرد.

در زمان ترخیص کردن کالا برای جلوگیری کردن از تخلفات در روند پته، صاحب کالا حتما به صورت الکترونیکی کالای خود را اظهار کند.

نگاهی قانونی به کالای مسافری

مسافران غیرمقیم ایران علاوه بر لوازم شخصی که قابل ترخیص می باشد ، وسایلی مانند جواهرآلات شخصی، اشیاء که قابلیت حمل کردن دارند مانند ضبط و پخش به همراه نوار و لوح فشرده ، دوربین عکاسی و فیلم برداری، پروژکتور فیلم ، دوربین چشمی، آلات موسیقی، گیرنده رادیویی، تلویزیون، ماشین تحریر، ماشین حساب، رایانه شخصی، تجهیزات پزشکی و صندلی چرخ دار، لوازم و تجهیزات ورزشی، تلفن همراه، و تجهیزات پزشکی که قابل‌ حمل و مورد نیاز مسافر باشند بر طبق آیین نامه اجرایی تعیین و طبق روال ورود موقت با ارائه تضمین به محدوده جغرافیایی گمرکی می توانند وارد آن کشور کنند.

ورود لوازم شخصی مسافر

ورود قطعی لوازم شخصی که همراه مسافر می باشد با رعایت کردن تبصره ذیل ماده ۱۳۵ و ماده ۱۳۸ آ.آ.ق.ا.گ می تواند انجام گیرد . به این معنی که وسایل نو و مستعمل یک مسافر که ممکن است به طور معمول و عرفی در طول سفر برای استفاده شخصی او لازم باشد، به شرطی که برای تجارت نباشد (موضوع بند ض ماده ۱ ق.ا.گ) و همچنین جزء کالاهای ورود ممنوع نباشد.

در این صورت می توان تا میزان هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی، معاف و اضافه بر آن با گرفتن یک برابر حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی با صدور پته قابل ترخیص باشد. اشیایی که در این ماده نام برده شده به طور مثال می باشند و می تواند شامل سایر موارد مشابه هم باشند.

پته گمرکی

 

کلام پایانی

پته گمرکی یکی از سریع‌ترین روش‌های ترخیص کالا می باشد که به دریافت انواع مجوز، کارت بازرگانی و ثبت سفارش نیازی ندارد و برای کالاهای غیر تجاری و با تشخیص سازمان گمرک قابل استفاده می باشد از آنجا که مراحل و تشریفات گمرکی همیشه برای تجار و بازرگانان دشوار و بسیار پیچیده بوده‌ است، این روش در بعضی از شرایط می‌تواند بهترین گزینه برای جلوگیری از مشکلات مالی و قانونی نیز باشد.

در کل، پته گمرکی نقش بسیار مهمی در تسهیل و بهبود فرایند گمرکی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند. این ابزار باعث افزایش سرعت، دقت و کارآمدی در روند واردات و صادرات می‌شود و به کسب و کارها امکان می‌دهد به طور مؤثرتر و بهینه‌تر در بازار جهانی عمل کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *